Sopimusehdot

Maksutilin hakemuslomake
Hinnasto
Yhdistetyt maksupalveluehdot
Turvaohje

St1 Finance Oy Turvaohje

Tämä Turvaohje sisältää St1 Finance Oy:n tarjoamien maksupalvelujen turvallista käyttämistä koskevat ohjeet, joita sinun tulee noudattaa palveluja käyttäessäsi. Tutustu huolella ohjeeseen ja lisätietoihin aiheesta: www.st1finance.fi/ turvallisuus. Asiakaspalvelumme 0800 131 031 ma-su 24h/vrk auttaa sinua maksupalveluun liittyen suojaamaan omia tietojasi ja neuvoo mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Muista, että käytössäsi oleva St1 Maksutili ja siihen liitetyt maksuvälineet, maksuvälineen tiedot, pääsykoodit ja tunnusluvut ovat henkilökohtaisia ja niitä tulee säilyttää ja käyttää huolellisesti ja turvallisesti siten, ettei sivullisen, ei edes samaan perheeseen kuuluvan ole mahdollista saada niitä tietoonsa tai käyttää niitä. Matkapuhelinta, johon on ladattu mobiilisovellus ja liitetty maksupalveluominaisuuksia, tulee käsitellä vastaavalla huolellisuudella kuin mitä tahansa maksuvälinettä.

Maksuvälineiden ja tunnuslukujen turvallinen käyttö:

Maksuvälinettä, maksuvälineen numeroa ja siihen liittyvää tunnuslukua on aina säilytettävä erillään.

Opettele ulkoa palvelun pääsykoodisi ja tunnuslukusi. Älä koskaan kirjoita tai tallenna pääsykoodiasi tai tunnuslukuasi helposti tunnistettavaan muotoon tai säilytä niitä matkapuhelimessasi, käsilaukussasi, lompakossasi tai missään muualla maksuvälineen yhteydessä.

Sinun tulee varmistaa olosuhteiden edellyttämällä tavalla säännöllisesti, että maksuvälineet ja matkapuhelimesi ovat tallessa ja erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa katoamisen riski on suuri.

Maksaessasi maksukortilla peitä näppäimistö, kun näppäilet korttisi tunnusluvun, ettei sivullinen saa sitä tietoonsa.

Kun käytät maksupalvelua ja näppäilet palvelun pääsykoodin tai muita vastaavia tietoja puhelimeen tai tietokoneelle, suojaa näppäimistö aina siten, että ulkopuolinen ei saa tunnisteitasi tietoonsa.

Älä käytä maksupäätettä tai automaattia, jollet koe sen ympäristön olevan turvallinen. Älä myöskään käytä palvelua matkapuhelimellasi, ellet koe käyttöympäristön olevan turvallinen.

Älä koskaan lähetä maksuvälineiden tai palvelun tietoja pääsykoodia tai tunnuslukuja sähköpostin välityksellä tai anna niitä puhelimessa. Älä koskaan kerro henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja tai korttitietoja, kun olet yhteydessä ystäviisi ja perheenjäseniisi sosiaalisessa mediassa.

Maksutavasta riippumatta tarkista aina loppusumma ennen kuin hyväksyt ostoksen. Voit helposti seurata oman kortin ostoksia Itsepalvelukanavan kautta, vastaanottamiltasi ostokuiteilta, tiliotteilta ja laskuilta.

St1 ei koskaan pyydä sinua siirtymään verkkopalveluun tai muuhun itsepalvelukanavaan sähköpostin linkin kautta eikä kysele pääsykoodiasi, tunnuslukujasi tai maksuvälineiden tietoja sähköpostitse tai puhelimitse. Jos olet saanut St1:n nimissä lähetetyn epäilyttävän sähköpostin, ilmoita siitä viipymättä St1:n asiakaspalveluun 010 557 3900 (24/7). Suhtaudu aina epäilevästi odottamattomiin sähköpostiviesteihin, joiden lähettäjänä näyttää olevan hyvämaineinen organisaatio, kuten pankki, verohallinto tai verkkokauppa. Älä napauta viestissä olevia linkkejä.

Ole huolellinen tehdessäsi ostoksia Internetissä. Älä anna korttitietojasi, jollet aio ostaa jotakin.

Varmista, että verkkokauppayritys ilmoittaa yhteystiedot mahdollista valituksen tekemistä varten (asiakaspalvelun puhelinnumero,sähköpostiosoite, yrityksen postiosoite jne.).

Ohjeita verkkohuijausten estämistä varten:

Päivitä laitteesi ohjelmistot säännöllisesti ja pidä tietokoneesi palomuuri aina käytössä päivitettynä.

Asenna virustorjuntaohjelma ja päivitä se säännöllisesti. Asenna myös matkapuhelimeen virustorjuntaohjelma, jos sellainen on saatavilla.

Maksut verkossa

Kun teet ostoksia verkkokaupoissa, varmista että käyttämäsi yhteys on salattu (selaimen osoiterivillä on https). Salatun yhteyden merkkinä näkyy yleensä ehjä lukkokuvake tai ehjä avainkuvake.

Tarkista aina verkkokauppatilauksesi toimitus- ja palautusehdot ja säilytä tilausvahvistukset.

Mikäli tilaat verkkokaupasta jatkuvan (esimerkiksi kuukausittaisen) palvelun, ota aina ennen sopimuksen tekoa selville, miten voit lopettaa tai irtisanoa palvelun, ja milloin palveluun liittyvät veloitukset lakkaavat.

Säästä ostokseen liittyvät asiakirjat. Voit tarvita niitä esimerkiksi todisteeksi siitä, että tavara on maksettu tai kaupan ehtojen selvittämiseksi.

Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.

Turvallinen asiointi laiteilla verkossa ja mobiilissa

Pidä laitteesi (tietokone, puhelin tai tabletti) ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä ajan tasalla.

Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.

Kirjaudu aina ulos palvelusta, kun olet lopettanut verkkosovelluksen tai mobiilisovelluksen käytön.

Sulkupalvelu

puh. 010 557 3900 (pvm/mpm; 24 vrk)

Jos maksukorttisi, pääsykoodisi, tunnuslukusi tai puhelimesi, jossa on käytössä St1 Mobiili katoavat tai varastetaan estä viipymättä niiden käyttö soittamalla sulkupalveluun

Ulkomailta soitettaessa +358 10 557 3900

St1 Finance ‐Palveluhinnasto

St1 Finance luotollinen Maksutilihinnasto

Avausmaksu 0 €

Tilinhoitomaksu, kk 3 €

Käteisnostot automaatilta kotimaassa ja ulkomailla per tapahtuma 3 € + 3 %

Tilisiirto asiakkaan omalle pankkitilille per tapahtuma 2 €

Manuaalinen selvittelytyö alkavalta tunnilta 15 €

Valuuttamuutos euroihin * 2 %

Luottorajan / tilin ylitys per ylitys 15 €

Uusien yhteystietojen hankkimen 5 €

Maksumuistutus per kerta 5 €

Sähköpostilasku tai e‐lasku 0 €

Paperilasku per lasku 4 €

Luoton viitekorko ** 3 kk:n Euribor

Luoton marginaali 12 %

Viivästyskorko 7 %

Laskukopio 10 €

Luottorajan muutos 10 €

Eräpäivän muutos 10 €

Takaisinmaksusuunnitelma 10 €

Erillinen saldo tai korkotodistus, veloituksetta sähköisesti kerran vuodessa 10 € Erillinen saldotodistus tai tapahtumalistaus (13 edellistä kuukautta) 10 €

Ilman viitenumeroa tehdyn rahansiirron selvittely 10 € Ilman viitenumeroa tehdyn rahansiirron selvittely 10 €

St1 Finance Positive Balance Maksutilihinnasto

Avausmaksu 0 €

Tilinhoitomaksu, kk 3 €

Käteisnostot automaatilta kotimaassa ja ulkomailla per tapahtuma 3 € + 3 %

Tilisiirto asiakkaan omalle pankkitilille per tapahtuma 2 €

Valuuttamuutos euroihin * 2 %

Manuaalinen selvittelytyö alkavalta tunnilta 15 €

Tilin ylitys per ylitys 15 €

Uusien yhteystietojen hankkimen 5 €

Korttihinnasto

Kortin sulkeminen App‐ ja Web‐käyttöliittymissä 0 €

Kortin sulkeminen asikaspalvelun toimesta 5 €

Kadonneen kortin uusiminen 5 €

PIN ‐uudelleen tilaus 5 €

Löytöpalkkio 10 €

Kortin poisottopalkkio ehtojen vastaisesta käytöstä 100 €

* Muussa valuutassa kuin euroissa tehdyt ostot muutetaan euroiksi MasterCard Currency Exchange Cross Rate ‐listaan merkittyllä valuuttakurssilla, johon lisätään enintään 2,00 %. Kurssi määräytyy sen päivän mukaan, jolloin tapahtuma välittyy sen vastaanottaneelta luottolaitokselta MasterCardille.

**3 kk:n Euribor, korko päivitetään kuun ensimmäisenä päivänä maalis‐, kesä‐, syys‐ ja joulukuussa. Alimmillaan 0%.

St1 Finance Oy Maksupalvelujen käyttöehdot

I Yleisetpalvelua koskevat ehdot

1. Palveluntarjoaja

St1 Finance Oy, PL 68, 00521 Helsinki, puhelinnumero 010 557 11, verkkosivut: www.st1finance.fi.

St1 Finance Oy (jäljempänä St1) on merkitty Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin. Yhtiön y-tunnus: 2789887-7ja sen rekisteröity kotipaikka on Helsinki. St1 Finance Oy tarjoaa maksupalveluja Finanssivalvonnan myöntä män toimiluvan perusteella.

2. Sopimuksen solmiminen ja sovellettavat ehdot

Asiakas ja St1 tekevät sopimuksen sähköisesti Etäviestimellä tai Asiakkaan kirjallisen hakemuksen perusteella. Sopimuksen teon yhteydessä Asiakkaan henkilöllisyys varmistetaan vahvalla tunnistamismenetelmällä ja Asiakkaan osoitetiedot tarkistetaan Väestörekisterikeskuksen palvelusta. Samalla Asiakas antaa suostumuksensa viestintään Itsepalvelukanavalla.

St1n ja Asiakkaan välinen sopimustulee voimaan heti, kun asiakas on rekisteröitynyt palveluun ja vastaanottanut vahvistuksen sopimuksen hyväksymisestä ja sopimusehdot.

St1:llä on oikeus syytä ilmoittamatta kieltäytyä solmimasta Sopimusta Asiakkaan kanssa kokonaan tai minkä tahansa palvelun osalta.

Asiakas sitoutuu käyttämään palveluita sopimuksen ja kulloinkin soveltuvien ehtojen sekä St1:n antamien ohjeiden mukaisesti.

Asiakkaan tulee myös huomioida verkko-operaattorien, laitevalmistajien, sekä muiden kolmansien osapuolien asettamat ehdot, jotka saattavat olla edellytyksenä palvelujen käyttämiselle.

3. Määritelmät

Näissä ehdoissa tarkoitetaan:

Asiakas - Vähintään 18-vuotias luonnollinen henkilö, joka on tehnyt St1:n kanssa tämän sopimuksen. 15 vuotta täyttänyt vajaavaltainen voi itse tehdä Sopimuksen niistä varoista ja siten käyttää palvelua niiden varojen osalta, joista hänellä on lainsäädännön perusteella oikeus määrätä.

Erämaksuluotto - St1:n Asiakkaalle myöntämä, maksupalveluun liittyvää kertaluotto, joka maksetaan takaisin useassa maksuerässä. Luotto on hyödykesidonnainen kuluttajaluotto, joka on voimassa ennalta sovitun määräajan eikä sisällä luottolimiittiä. Luotto myönnetään kulutushyödykkeen tai -hyö dykkeiden hankkimista varten.

Etämaksamisella - myyntitapaa, jossa maksunsaaja vastaanottaa kortin tiedot sähköisen yhteyden välityksellä tilanteessa, jossa kortinhaltija ja kortti eivät ole fyysisesti läsnä, kuten verkkokaupassa ja puhelinmyynnissä.

Etäviestin - Puhelin, tietokone, televisio, posti, tietoverkko tai muu väline, jota voidaan käyttää sopimuksen tekemiseen ilman että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä.

Itsepalvelukanava - Verkkosivu, älypuhelinsovellus tai muu vastaava käyttöliittymä, jonka avulla palvelua käytetään sähköisesti. Itsepalvelukanavan käyttö edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä.

Kortinhaltijalla - henkilöä, jolle St1 on myöntänyt joko pääkortin tai rinnakkaiskortin.

Kortti tai Maksukortti - ks. St1 Maksukortti.

Korttiyhteisö - MasterCard tai muu korttiyhteisö.

Lasku - St1:n Asiakkaalle myöntämä maksuaika oston maksamiseksi.

Luottokustannukset - St1:n tiedossa olevien, luottosuhteen johdosta tilinhaltijan maksettavaksi tulevien korkojen, kulujen ja muiden maksujen yhteismäärää.

Luottosopimus - St1 voi myöntää Asiakkaalle luoton liitettäväksi Tiliin tai osana Maksupalvelua. Luotto voi olla Laskulla myönnetty maksuaika, Tililuotto tai Kertaluotto. Asiakas valitsee luottorajan tai luoton määrän Etäviestimellä tai muutoin tehtävässä hakemuksessa. St1:n hyväksymä luottohakemus muodostaa Luottosopimuksen Asiakkaan ja St1:n välille.

Lähimaksuominaisuus - on Korttiin liitettävä ominaisuus, jota käyttämällä maksutapahtuma hyväksytään viemällä kortti maksupäätteen lähelle. Tunnuslukua ei tarvitse näppäillä, kun maksutapahtuma hyväksytään lähimaksuominaisuutta käyttä mällä. Lähimaksuominaisuus on merkitty Korttiin lähimaksuominaisuuden tunnuksella.

Maksunsaajalla - kauppiasta tai muuta tahoa, joka ottaa vastaan Maksutapahtuman ja jonka saataville varat Maksutoimeksiannolla asetetaan.

Maksupalvelu - Maksujen välittämistä, Maksuvälineitä ja tilisekä luottosopimuksia koskevat palvelut.

Maksupääte - Laite tai sovellus, jolla Maksuvälineen tiedot luetaan ja joka tallentaa Maksutapahtuman sekä välittää Maksutapahtuman tiedot toimitettavaksi edelleen St1:lle.

Maksutapahtuma - Toimenpide, jolla varoja siirretään, nostetaan tai asetetaan Maksunsaajan käytettäväksi.

Maksutoimeksianto - Asiakkaan St1:lle antama määräys toteuttaa Maksutapahtuma.

Maksuväline - Kortti, virtuaalinen maksukortti, siru, sovellus tai muu maksuväline, jota voidaan käyttää Maksutoimeksiantojen antamiseen ja joka on liitetty Asiakkaan Tiliin Asiakkaan ja St1n välisen sopimuksen mukaisesti. MasterCardilla MasterCard -yhtiötä tai sen kanssa samaan yritysryhmään kuuluvaa yhtiötä tai yhteisöä, joka kulloinkin toimii MasterCard-korttijärjestelmän ylläpitäjänä. St1Maksukorttiin on liitetty MasterCard-ominaisuus.

Palveluun liitetty maksukortti - Luottolaitoksen tai muun liikkeellelaskijan myöntämä maksukortti, joka on liitetty osaksi palvelua St1:n kulloinkin määrittämällä tavalla.

Pääkortilla tai päämaksuvälineellä - St1Maksutilin haltijalle myönnettyä Maksukorttia tai muuta Maksuvälinettä. Pääsykoodi Asiakkaan valitsema henkilökohtainen salainen numerosarja tai sormenjälkitunniste, jota käyttämällä Asiakas voi kirjautua palveluun ja hyväksyä Itsepalvelukanavissa tehtävät Maksutapahtumat.

Rinnakkaiskortti tai rinnakkaismaksuväline - Maksukortti tai muu Maksuväline, jonka haltijaksi Asiakas on määritellyt toisen henkilön.

St1 Asiakasohjelma - Palvelu, jonka avulla asiakas voi saada itselleen etuja, alennuksia ja ostamista helpottavia ratkaisuja ja palveluita. Palvelun sisältö on määritelty tarkemmin St1 Asiakasohjelman käyttöehdoissa. St1 Maksukortti liitetään automaattisesti Asiakasohjelmaan. Maksukorttiin on merkitty Asiakasohjelman asiakkuusnumero.

St1 Maksukortilla - St1:n myöntämää St1 Maksutiliin liitettyä maksukorttia.

St1 Maksunappi - Verkkomaksutapa, jolla voi maksaa St1: n ja sen yhteistyökumppaneiden verkkokaupoissa ostoksia ja palveluita tilisiirtona Tililtä tai korttimaksuna kortilta.

St1 Maksutilillä - asiakkaan St1 tiliä. Tili on maksutili, jolta Asiakas tekee Maksutoimeksiantoja ja johon voidaan liittää Maksukortti ja muita Maksuvälineitä sekä hakea luottorajaa. Tili ei ole luottolaitoksen talletustili eikä tili ole talletussuojan piirissä.

Tili - ks. St1 Maksutili.

Tililuotto - St1:n Asiakkaalle Tiliin myöntämä luotto.

Todellinen vuosikorko - Korkoprosentti, joka saadaan laskemalla luottokustannukset vuosikorkona luoton määrälle lyhennykset huomioon ottaen.

Tunnusluku - St1:n Asiakkaalle luovuttama henkilökohtainen numerosarja, jota käyttämällä Asiakas voi hyväksyä Maksukortilla tehtävät Maksutapahtumat.

Turvaohje - St1:n Asiakkaan noudatettavaksi antamat Maksupalvelujen turvallista käyttämistä koskevat ohjeet

Turvaraja - on kortille asetettava käteisnostoraja, ostoraja tai verkkomaksuraja tai maantieteellinen käyttöalue.

Yrityksellä - St1:n lukuun toimivaa yritystä tai Kortin maksuvälineenä hyväksyvää yritystä.

4. St1:lle annettavat yhteystiedotja tiedotusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen antamaan St1lle sen kulloinkin pyytämät oikeat, riittävät ja tarpeelliset tiedot sopimuksen solmimiseksi ja palvelun toteuttamiseksi ennen sopimuksen voimaantuloa ja sopimuksen voimassa ollessa. St1lla on oikeus hankkia Asiakasta koskevia tietoja Väestörekisterikeskukselta tai muusta julkisesta rekisteristä, luottotietoja välittävältä yritykseltä tai muista luotettavista lähteistä, joiden käyttöön Asiakas on sopimuksen tekemisen yhteydessä antanut suostumuksen. Tietoja käytetään asiakkaan luottokelpoisuuden arvioimiseen ja palvelujen tuottamiseen näiden ehtojen mukaisesti.

Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta. Asiakkaanon ilmoitettava St1:lle välittömästi yksilöinti- ja yhteystietojensa muutoksista. St1 ei vastaa vahingosta, joka johtuu siitä, että Asiakas ei ole ilmoittanut mainittujen tietojen muuttumisesta. St1:llä on oikeus veloittaa muutosten ilmoittamatta jättämisestä aiheutuneet kulut Asiakkaalta.

5. Asiakkaan huolellisuus ja Turvaohje

Asiakas sitoutuu huolellisuuteen kaikessa St1:n ja Asiakkaan väliseen suhteeseen liittyvässä toiminnassaan. Erityisesti Asiakas sitoutuu säilyttämään ja käyttämään hänelle luovutettuja Maksuvälineitä ja niihin liittyviä Tunnuslukuja, Pääsykoodiaja muita tunnistamiseen liittyviä tunnuksia huolellisesti. Asiakas sitoutuu olemaan luovuttamatta Tunnuslukuja, Pääsykoodia ja muita tunnuksia kolmansille tai muuten olemaan antamatta kolmansien henkilöiden käyttää palvelua. Asiakas on velvollinen toteuttamaan kaikki kohtuullisiksi katsottavat toimet huolellisuusvelvoitteensa täyttämiseksi ja on velvollinen varmistamaan säännöllisesti kulloistenkin olosuhteiden mukaisesti, että huolellisuusvelvoite on täytetty. Asiakkaan on noudatettava Turvaohjetta, joka löytyy osoitteesta www.st1.fi.

Asiakkaan on ilmoitettava Maksuvälineiden ja Tunnusluvun ja Pääsykoodin katoamisesta, joutumisesta ulkopuolisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä, tai jos hän epäilee sitä, välittömästi sulkupalveluun. Maksukorttien sulkupalvelu: puh. xxx xxxxxx.Palvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Näissä ehdoissa mainitut sulkupalvelunumerot voivat muuttua. Vastuu Maksuvälineiden oikeudettomasta käytöstä määräyty Maksuvälineitä koskevan ehtokohdan III 4. mukaan.

6. Sopimuksen voimassaolo ja päättyminen

Sopimus on voimassa toistaiseksi, jollei toisin ole sovittu.

6.1 Asiakkaan oikeus irtisanoa sopimus

Asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi. Irtisanominen on tehtävä Itsepalvelukanavassa tai muulla erikseen sovitulla tavalla.

6.2 Asiakkaan oikeus peruuttaa sopimus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa Etäviestimellä tekemänsä sopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä. Peruttamisoikeus ei koske sopimusmuutostilanteita. Asiakkaalla on lisäksi aina oikeus peruuttaa luottosopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä riippumatta siitä, onko sopimus tehty Etäviestintä käyttäen. Luottosopimuksen nojalla saadut varat korkoineen on palautettava viipymättä uhalla, että peruttaminen raukeaa.

6.3 St1:n oikeus päättää sopimus tai rajoittaa palvelun käyttöä

St1:llä on oikeus irtisanoa sopimus päättymään kahden (2) kuukauden kuluttua irtisanomisesta. St1:llä on oikeus keskeyttää ja estää Asiakkaan palvelun (mukaan lukien Maksuvälineiden) käyttö ja/tai purkaa sopimus päättymään välittömästi sekä oikeus samalla lopettaa Maksutoimeksiantojen toteuttaminen sekä sulkea Asiakkaan Tili sekä Maksuvälineet, jos Asiakas on olennaisesti rikkonut sopimukseen perustuvia velvoitteitaan tai käyttää näissä ehdoissa tarkoitettuja palveluja niiden käyttötarkoituksen, lain tai hyvän tavan vastaisesti, tai mikäli St1 epäilee Asiakkaan mobiililaitteen tai Asiakkaan muutoin vaarantavan Palvelun tietoturvallisuuden. St1 lähettää irtisanomista tai purkamista koskevan ilmoituksen Asiakkaalle Itsepalvelukanavassa tai muulla pysyvällä tavalla.

St1 voi soveltuvan lain sallimissa rajoissa katsoessaan aiheelliseksi välittömin vaikutuksin estää palvelun käytön tai rajoittaa Asiakkaan mahdollisuutta käyttää palvelun tiettyjä toimintoja.

6.4 Sopimuksen päättymisen seuraukset

St1:n tai Asiakkaan irtisanoessa luottosopimuksen tai Asiakkaan peruuttaessa luottosopimuksen, on Asiakas velvollinen maksamaan käytössä olleelle luotolle sovittua korkoa luoton käytöstä luoton maksupäivään.

St1:n velvollisuus välittää maksuja päättyy, kun tili- tai muun palvelusopimuksen voimassaolo päättyy. Kun sopimus irtisanotaan tai puretaan, maksupalvelun käyttäjällä on velvollisuus ennen sopimuksen päättymistä peruuttaa maksutoimeksiannot, joiden ilmoitettu eräpäivä on sopimuksen päättymisen jälkeen.

7. Sopimuksen, ehtojen ja palveluiden muutokset

St1:llä on oikeus muuttaa Maksupalveluita koskevaa sopimusta, ehtoja tai sen osia, hinnaston mukaisia maksuja ja palkkioita sekä Maksupalvelulain 11-15§:ssä tarkoitettuja tietoja. St1 lähettää Asiakkaalle ilmoituksen muutoksesta Itsepalvelukanavassa tai muulla pysyvällä tavalla. Muutos tulee voimaan St1:n ilmoittamana ajankohtana, kuitenkin aikaisintaan kahden (2) kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä Asiakkaalle.

Sopimus jatkuu muutetun sisältöisenä, ellei Asiakas ilmoita St1:lle, ettei hän hyväksy muutosta. Palvelun käytön jatkamisen edellytyksenä voidaan vaatia, että Asiakas hyväksyy muuttuneet ehdot syöttämällä Pääsykoodin Palveluun tai muulla vastaavalla toimella. Jos Asiakas ei hyväksy muutosta, on Asiakkaalla oikeus irtisanoa Sopimus välittömästi ilmoittamalla irtisanomisesta viimeistään muutosten voimaantulopäivänä.

St1 kehittää palvelua ja sen ominaisuuksia jatkuvasti ja voi tehdä muutoksia palvelun tai Itsepalvelukanavien teknisiin ominaisuuksiin myös ilman erillistä ilmoitusta. St1 ilmoittaa tällaisista muutoksista Itsepalvelukanavassa. Muutokset tulevat voimaan niiden tekohetkellä. St1:llä on oikeus muuttaa myös palvelun käyttöön tarkoitetuille laitteille asetettujavaatimuksia milloin tahansa.

8. Viestintä ja asiakaspalvelu

Viestinnässä käytetään asiakkaanvalinnan mukaan suomen tai ruotsin kieltä. St1 voi tarjota asiakaspalvelua myös muilla kielillä. St1:llä on oikeus tallentaa Asiakkaan asiointia koskevat tiedot sekä nauhoittaa Asiakkaan kanssa käydyt puhelinkeskustelut ja tallentaa Asiakkaan ST1:n väliset sähköiset viestit.

St1:n ja Asiakkaan väliseen viestintään ja asiakaspalveluun käytetään Itsepalvelukanavaa. St1 toimittaa Asiakkaalle annettavat tiedot, sopimusehdot sekä muut ilmoitukset kuten ilmoitukset tämän sopimuksen, sen ehtojen ja St1:n palveluhinnaston muutoksista Asiakkaan saataville Itsepalvelukanavassa, sähköpostilla tai muulla pysyvällä tavalla. Tiedot voidaan toimittaa lisäksi tekstiviestillä tai muulla vastaavalla tavalla Asiakkaan antaman yhteystiedon perusteella. Asiakkaan katsotaan saaneen tiedot tai ilmoitus viimeistään seitsemäntenä päivänä viestin lähettämisen jälkeen. Mikäli Asiakkaalla ei ole käytössään Itsepalvelukanavaa, tiedot toimitetaan osoitteeseen, jonka Asiakas on ilmoittanut St1:lle tai Väestörekisterikeskukselle.

Asiakkaalla on oikeus saada soveltuvat ehdot, hinnasto, sopimusta koskevat tiedot sekä ilmoitukset kirjallisesti pyytämällä niitä St1:ltä. St1:llä on oikeus periä hinnaston mukainen maksu sekä posti-ja käsittelykulut ehtojen, hinnaston, sopimusta koskevien tietojen tai ilmoitusten toimittamisesta kirjallisesti.

Pääkortinhaltija on velvollinen toimittamaan Korttia ja sen käyttöä koskevat ilmoitukset ilman aiheetonta viivytystä tiedoksi rinnakkaiskortinhaltijalle.

9. Markkinointi

Palvelu, sen sisältö ja sen perusteella tapahtuva viestintä voivat sisältää markkinointia. Käyttäessään Palvelua Asiakas hyväksyy Palveluun sisältyvän mainonnan. Mainontaa sisältäviä viestejä voidaan lähettää esimerkiksi Maksutapahtuman vahvistusviestiin sisältyvällä viestillä tai Itsepalvelukanavassa. Mainonta voi olla St1n tai kolmannen tahon lukuun suoritettua ja sitä voidaan toteuttaa kohdennettuna. Mainonnan kohdentaminen perustuu Palvelun käyttötietoihin ja Asiakkaan antamiin tietoihin, joista voidaan muodostaa Asiakkaan kiinnostusalueisiin, arvioituihin demografisiin tietoihin taikka sijaintiin pohjautuvia kohdentamismalleja. St1 ei luovuta käyttäjän henkilötietoja sille taholle, jonka lukuun mainontaa suoritetaan. Asiakas voi halutessaan rajoittaa mainonnan kohdentamista muuttamalla mobiililaitteen asetuksia, kuten esimerkiksi peruuttaa luvan sijaintitiedon ilmoittamiseen.

Markkinoinnissa noudatetaan kulloinkin voimassaolevaa lainsäädäntöä henkilötietojen käsittelystä ja sähköisen viestinnän tietosuojasta.

10. Henkilötietojen käyttö

St1 käsittelee henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Henkilötietolain (523/1999) tarkoittama rekisteriseloste ja St1:n noudattamat tietosuojakäytänteet ovatsaatavilla osoitteessa www.st1finance.fi.

St1lla on oikeus säilyttää sekä luovuttaa Asiakasta koskevia tietoja kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön ja viranomaisten määräysten mukaisesti.

11. Maksut ja palkkiot

St1:llä on oikeus periä Asiakkaalta maksujen välittämisestä sekä Maksuvälineiden ja Tilin käyttämisestä sekä muiden St1:n tarjoamien palveluiden käyttämisestä kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaiset maksut ja palkkiot, mukaan lukien kuukausittaiset palvelumaksut. Palveluhinnasto julkaistaan St1:n verkkosivuilla ja toimitetaan pyydettäessä Asiakkaalle sähköisesti.

St1:llä on oikeus periä ja veloittaa maksut ja palkkiot Asiakkaan Tililtä. Kuukausiveloitteisten palveluiden laskutus alkaa, kun Asiakas ottaa kyseisen palvelun käyttöönsä. Tarkemmat ja ajankohtaiset tiedot löytyvät hinnastosta. Hinnastoa voidaan muuttaa kohdan 7mukaisesti.

Jos sovellettava laki sen sallii, Maksunsaajalla on oikeus periä maksu kortilla maksamisesta tai tarjota alennusta sen käyttämisestä.

Käteisautomaattia hallinoivalla taholla ja ulkomaisilla rahanvaihtopisteillä, josta käteisnosto tehdään, on oikeus veloittaa noston yhteydessä oma palvelupalkkionsa.

St1 ei vastaa Maksunsaajan tai muun kolmannen osapuolen mahdollisesti perimistä palvelumaksuista tai palkkioista.

12. Vahingonkorvausvastuu ja vastuun rajoitukset

Palvelu tarjotaan sellaisena kuin se kulloinkin on. St1 ei takaa, että palvelu on käytettävissä keskeytyksettä tai että se on virheetön. St1 ei takaa Maksupäätteiden, Itsepalvelukanavan tai muiden Maksutoimeksiannon toteuttamisessa käytettävien laitteiden ja/tai järjestelmien tai Maksutoimeksiantojen yhteydessä käytettävien todentamispalveluiden keskeytyksettä jatkuvaa toimintaa.

St1 on velvollinen korvaamaan perimiensä kulujen ja korkotappion lisäksi Asiakkaalle ainoastaan sellaisen välittömän vahingon, joka on aiheutunut St1:n maksupalvelulain (290/2010) tai muun soveltuvan lain tai sopimuksen vastaisesta menettelystä. Tällaisia välittömiä vahinkoja ovat esimerkiksi virheen tai laiminlyönninselvittämisestä aiheutuneet välittömät selvittelykulut. Asiakkaallaei ole oikeutta saada St1:ltäkorvausta, jollei hän ilmoita virheestä St1:lle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.

St1 ei ole vastuussa Asiakkaalle aiheutuneista käteisautomaattien toimintahäiriöistä tai virheistä aiheutuneista välittömistä vahingoista, jos toimintahäiriö on ollut havaittavissa. St1 ei myöskään vastaa vahingosta, joka johtuu ohjeiden vastaisesta tai virheellisestä automaatin käytöstä eikä Maksuvälineen käyttämisestä ohjeiden vastaisesti Internetissä tai siitä, että St1 on jättänyt maksun suorittamatta tililtä puuttuvan katteen vuoksi.

St1 ei vastaa Asiakkaalle aiheutuneesta välillisestä tai muusta epäsuorasta vahingosta tai menetyksestä, ellei vahinkoa ole aiheutettu tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta. St1 vastaa kuitenkin huolimattomuudesta aiheuttamistaan välillisistä vahingoista, kun kyse on maksupalvelulaissa säädettyjen tai sen perusteella sopimuksessa sovittujen velvoitteiden vastaisesta menettelystä.

St1 ei kuitenkaan vastaa Maksutoimeksiannon toteuttamisessa tapahtuneesta virheestä tai laiminlyönnistä aiheutuneista välillisistä vahingoista tai mikäli Palvelua on käytetty elinkeinotoiminnassa. St1:n korvattavaksi voi tulla vain sellainen välillinen vahinko, joka on syy-yhteydessä St1:n lain tai Sopimuksen vastaiseen menettelyyn ja joka on ollut St1:n kohtuudella ennakoitavissa.

St1 ei myöskään vastaa vahingosta, jos St1:n sopimukseen tai lakiin perustuvien velvoitteiden täyttäminen olisi vastoin muuta lakia tai muualla laissa säädettyjä velvollisuuksia.

St1 ei vastaa Maksuvälineillä maksetuissa tuotteissa tai palveluissa mahdollisesti esiintyvistä puutteista tai virheellisyyksistä, vaan niistä vastaa myyjä tai palvelun tuottaja.

Vahinkoa kärsivän Asiakkaan on ryhdyttävä kohtuullisiin toimenpiteisiin vahinkonsa rajoittamiseksi. Jos hän laiminlyö tä män, hän vastaa itse vahingoista tältä osin. Lain ja/tai sopimuksen vastaisen menettelyn perusteella suoritettavaa vahingon korvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon rikkomuksen syy, Asiakkaan mahdollinen myötävaikutus vahinkoon, suoritettu vastike sekä St1:n mahdollisuudet ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.

Asiakas vastaa kaikista vahingoista, jotka aiheutuvat siitä, että St1 ei pysty välittämään maksua varojen puuttumisen tai tilinyhdistyksen takia. Asiakas vastaa myös kaikista vahingoista, jotka Asiakas on aiheuttanut lain tai sopimuksen vastaisella toiminnallaan.

Asiakkaalla ei ole oikeutta korvauksiin tämän sopimuksen päättymisen tai palvelun lopettamisen johdosta.

13. Ylivoimainen este

Osapuoli ei vastaa vahingosta, jos se voi osoittaa, että sille kuuluvan velvoitteen täyttämisen on estänyt sellainen epätavallinen ja ennalta arvaamaton syy, johon se ei ole voinut vaikuttaa ja jonka seurauksia se ei kaikkea huolellisuutta noudattaen olisi voinut välttää.

Ylivoimainen este tai muu sen kaltainen olosuhde oikeuttaa St1:n keskeyttämään palvelun tarjoamisen toistaiseksi.

Osapuoli on velvollinen ilmoittamaan toiselle osapuolelle ylivoimaisesta esteestä niin pian kuin mahdollista. St1 voi ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä Itsepalvelukanavassa, verkkosivuilla, valtakunnallisessa tiedotusvälineessä tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla.

14. Sopimuksen siirto

St1:llä on oikeus siirtää sopimus ja siihen liittyvät saatavansa sekä muut oikeutensa ja velvollisuutensa kokonaan tai osittain yhtiöryhmän sisällä tai kolmannelle osapuolelle.

Asiakas ei ole oikeutettu siirtämään sopimuksen mukaisia oikeuksia ja velvollisuuksia.

15. Tuomioistuimen ulkopuoliset oikeussuojakeinot

Mikäli asiakas katsoo, että St1 on menetellyt näiden ehtojen vastaisesti, hänen tulisi ensi sijassa ottaa yhteyttä St1:n siihen tahoon, jonka asiakas katsoo rikkoneen ehtoja. Huomautukset on hyvä tehdä kirjallisesti.

Jos Sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian Kuluttajariitalautakunnan (Kuluttajariitalautakunta, Hämeentie 3, PL 306, 00531 Helsinki, kril@oikeus.fi, www.kuluttajariita.fi) tutkittavaksi. Ennen asian viemistä Kuluttajariitalautakunnan kä sittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Erimielisyyden koskiessa henkilötietojen käsittelyä, Asiakas voi ottaa yhteyttätietosuojavaltuutetun toimistoon (Tietosuojavaltuutetun toimisto, PL 800, 00521 Helsinki, www.tietosuoja.fi, tietosuoja@om.fi).

16. Toimintaa valvovat viranomaiset

St1 Finance Oy:n maksupalvelujen tarjoamista valvoo Finanssivalvonta (PL 103, 00101 Helsinki, www.finanssivalvonta.fi) ja menettelytapoja kuluttajasuojaan liittyvissä asioissa myös kuluttaja-asiamies (www.kkv.fi), Kilpailu- ja kuluttajavirasto (PL 5, 00531 Helsinki).

17. Sovellettava laki ja oikeuspaikka

Näihin käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Mikäli erimielisyyttä ei pystytä ratkaisemaan neuvotteluin, ratkaistaan riidat ensiasteena Helsingin käräjäoikeudessa. Asiakas voi viedä erimielisyyden myös kotipaikkansa mukaan määräytyvän toimivaltaisen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

II Maksujen välitystä koskevat ehdot

1. Maksutoimeksiannon aloittaminen ja toteuttaminen

Asiakas aloittaa Maksutoimeksiannon käyttämällä Maksuvälinettä Maksupäätteessä tai Etäviestintä käyttäen. Maksutoimeksianto katsotaan vastaanotetuksi ja sen toteuttaminen alkaa, kun Asiakas on antanut riittävät tiedot toimeksiannon toteuttamiseksi ja antanut suostumuksensa Maksutapahtuman suorittamiseen. Maksunsaajan yksilöivänä tietona käytetään Maksunsaajan tilinumeroa.

Varat veloitetaan Asiakkaan Tililtä välittömästi Maksutoimeksiannon alettua ja välitetään Maksunsaajalle Korttiyhteisön ja Maksunsaajan järjestelmien noudattamassa ajassa, ellei toteuttamista estä tekninen ongelma tai muu vastaava este.

Asiakkaalla ei ole oikeutta peruuttaa tai muuttaa St1lle antamaansa Maksutoimeksiantoa sen jälkeen, kun St1 on vastaanottanut Maksutoimeksiannon ja aloittanut sen toteuttamisen. Asiakas vastaa Maksutoimeksiannossa olevien tietojen oikeellisuudesta ja siitä, että Maksutoimeksiannon suorittamiseen tarvittavat varat palvelumaksuineen ovat käytettävissä Asiakkaan Tilillä.

St1:llä on oikeus periä Asiakkaalta maksujen välitystä koskevat hinnaston mukaiset maksut ja välittää Asiakkaan Maksutoimeksiantoon liittyvät tiedot Maksunsaajalle.

2. Maksutoimeksiannon toteuttamatta jättäminen

St1 ei ole velvollinen toteuttamaan Maksutoimeksiantoa eikä välittämään maksua tai sen osaa, jos Maksutoimeksianto ei sisällä sen toteuttamiseksi tarpeellisia tietoja, jos Tilillä ei ole riittävästi varoja Maksun välittämiseen, Tilin käyttö on muusta syystä estynyt tai Maksutoimeksiannon toteuttamatta jättämiselle on muu perusteltu syy.

Mikäli Maksutoimeksiannon toteuttamatta jättäminen ei Maksutapahtuman asiayhteyden perusteella ole ilmeistä (esimerkiksi Maksupääte ei teknisen ongelman takia hyväksy Asiakkaan Maksuvälinettä), St1 toimittaa ilmoituksen toteuttamatta jättämisestä Itsepalvelukanavaan.

Jos Maksutapahtuma on jäänyt toteuttamatta tai se on toteutettu virheellisesti, St1 ryhtyy Asiakkaan pyynnöstä jäljittämään Maksutapahtumaa ja ilmoittaa tuloksista Asiakkaalle.

Mikäli Maksutapahtuma on toteutettu virheellisesti tai se on jäänyt toteuttamatta Asiakkaasta johtuvasta syystä, on St1:llä oikeus periä varojen takaisin hankkimisesta hinnaston mukainen maksu.

3. St1:n omaan virheeseen perustuva korjaus

St1:llä on oikeus korjata omaan virheeseensä perustuva maksujen välityksessä tapahtunut kirjoitus-, lasku-tai muu sellainen tekninen virhekirjaus, vaikka maksu olisi jo välitetty Maksunsaajalle kohtuullisessa ajassa virheen tapahtumisesta. St1 ilmoittaa virheestä ja sen korjauksesta viipymättä Asiakkaalle Itsepalvelukanavassa.

4. Maksupalautus

St1 välittää maksuja, joihin Asiakas on antanut toimeksiannon (Asiakkaan käynnistämät Maksutapahtumat). Tästä johtuen

Asiakkaalla ei yleensä ole oikeutta maksupalvelulain tarkoittamaan maksupalautukseen. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus vaatia St1lta maksupalautusta Maksunsaajan toimesta tai välityksellä käynnistetystä Maksutapahtumasta, jos rahamäärä ei täsmällisesti ilmene Asiakkaan antamasta suostumuksesta ja se on suurempi kuin Asiakas on kohtuudella voinut odottaa ottaen huomioon hänen aikaisempi kulutuskäyttäytymisensä sekä muut olosuhteet.

Maksupalautusta on vaadittava kirjallisesti kahdeksan (8) viikon kuluessa Maksutapahtuman veloituspäivästä. St1 palauttaa veloituksen rahamäärän kokonaisuudessaan tai ilmoittaa kieltäytymisestä Asiakkaalle kymmenen (10) arkipäivän kuluessa siitä, kun Asiakas on esittänyt maksupalautusta koskevan vaatimuksensa St1lle.

St1lla on oikeus tarkistaa Asiakkaan ilmoittamat perusteet maksupalautukselle. St1lla on oikeus ilmoittaa maksupalautuksesta Maksunsaajalle.

5. Valuutanvaihtoa edellyttävät toimeksiannot

Maksut ja palkkiot veloitetaan Tililtä tilivaluutan (euro) mukaisesti. Muussa valuutassa kuin euroissa tehdyt maksut ja käteisnostot vaihdetaan euroiksi käyttämällä Korttiyhteisön noudattamaa vaihtokurssia. Vaihtokurssit löytyvät Korttiyhteisön verkkosivuilta. Valuutanvaihdosta voidaan periä hinnaston mukainen maksu.

6. Vastuu maksutoimeksiannon toteuttamisesta

St1:n vastuu Maksutoimeksiannon toteuttamisesta päättyy, kun Maksutapahtumaa koskevat tiedot ja varat on toimitettu Maksunsaajalle. St1 vastaa oikeudettomasta, toteutumatta jääneestä tai virheellisesti toteutetusta Maksutapahtumasta maksupalvelulain ja näiden ehtojen mukaisesti. Asiakkaan on ilmoitettava St1lle oikeudettomasta, toteuttamatta jääneestä tai virheellisesti toteutetusta Maksutapahtumasta ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuaan, kuitenkin viimeistään 13 kuukauden kuluessa Maksutapahtuman toteuttamisesta. Asiakkaalla ei ole oikeutta saada korvausta tai muuta hyvitystä, jos ilmoitusta ei ole tehty määräajassa, tai jos maksu on jäänyt toteuttamatta tai toteutettu virheellisesti tai oikeudettomasti Asiakkaasta johtuvasta syystä.

III Maksuvälineitäkoskevat ehdot

1. Maksuvälineiden myöntäminen ja käyttäminen

St1 voi myöntää Asiakkaalle Maksukortin tai muun Tiliin liitettävän Maksuvälineen Asiakkaan Etäviestimellä tai muulla sovitulla tavoin tekemän hakemuksen perusteella.

Asiakas voi käyttää Maksuvälineitä Maksutapahtumien suorittamiseen ja käteisnostoihin ne hyväksyvissä kotimaisissa ja ulkomaisissa Maksupäätteissä ja automaateissa St1:n myöntä män luoton, Tilin saldon tai tilille siirrettyjen varojen rajoissa ja Maksuvälineitä koskevien ohjeidenmukaisesti.

Maksuvälineiden käytöstä peritään hinnaston mukaiset maksut.

2. Käyttö-ja turvarajat

Käyttö- ja turvarajoista voidaan sopia Asiakkaan kanssa. Asiakas voi kuitenkin Maksuvälineiden osalta itse määritellä päivittäisen käyttörajan ottaessaan Maksuvälineen käyttöönsä. St1 asettaa käyttö-ja turvarajoille omat rajaukset, joiden puitteissa Asiakas voi määritellä käyttö-ja turvarajoja.

St1 määrittää Tilille enimmäissaldorajan. St1 voi muuttaa asetettuja rajoja riskienhallinnallisesta tai muusta painavasta syystä.

3. Suostumuksen antaminen ja maksutapahtumia koskevat tiedot

Asiakas antaa suostumuksen Maksutapahtuman suorittamiseen ja sen veloittamiseen Tililtä allekirjoittamalla maksutositteen, hyväksymällä Maksutapahtuman henkilökohtaisella Tunnusluvulla tai antamalla etäkaupan (esim. Internet) yhteydessä Maksuvälineen tiedot tai käyttämällä Maksuvälineitä kontaktittomissa Maksupäätteissä, jotka eivät vaadi allekirjoittamista tai erillisen tunnusluvun käyttämistä (Lähimaksuominaisuus), tai muulla asiayhteydestä ilmenevällä tai St1:n kanssa sopimallaan tavalla.

Maksutapahtumia koskevat tiedot annetaan Itsepalvelukanavassa.

4. Vastuu maksuvälineiden oikeudettomasta käytöstä

Maksuvälineet, Tunnusluku ja Pääsykoodi ovat henkilökohtaisia. Asiakas sitoutuu säilyttämään Maksuvälineitä ja niihin liitettyjä Tunnuslukuja ja Pääsykoodia erillään ja huolellisesti ja siten, etteivät ne missään olosuhteissa joudu ulkopuolisten haltuun. Tarkempia ohjeita löytyy St1:n Turvaohjeesta osoitteesta www.st1finance.fi.

Asiakkaan on ilmoitettava Maksuvälineiden, Tunnusluvun tai Pääsykoodin katoamisesta tai joutumisesta ulkopuolisen haltuun taikka oikeudettoman käytön kohteeksi, tai mikäli Asiakas epäilee sitä, välittömästi St1:n sulkupalveluun puh. 010 557 3900 (ppm/mpm). Ulkomailta soitettaessa +358 10 557 3900. Sulkupalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Kadonneeksi taisivullisen haltuun joutuneeksi ilmoitettua Maksuvälinettä ei saa käyttää.

Asiakas vastaa Maksuvälineen, Tunnusluvun ja Pääsykoodin oikeudettomasta käytöstä, jos hän tai Maksuvälineen muu haltija on luovuttanut Maksuvälineen sen käyttöön oikeudettomalle, Maksuvälineen katoaminen, joutuminen oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudeton käyttö johtuu siitä, että Asiakas tai Maksuvälineen muu haltija on huolimattomuudesta laiminlyönyt Turvaohjeen tai muutoin sopimuksen mukaisen huolellisuusvelvoitteensa noudattamisen tai Asiakas tai Rinnakkaismaksuvälineen haltija on laiminlyönyt ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa St1lle Maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä Sopimuksen mukaisesti.

Asiakkaan vastuu Maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä päättyy, kun St1 on vastaanottanut Asiakkaan ilmoituksen Maksuvälineen tai Tunnusluvun katoamisesta, joutumisesta ulkopuolisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä. Ennen ilmoituksen tekemistä Asiakas vastaa Maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä enintään 150 euroon saakka. Tätä rajoitusta ei sovelleta, mikäli Maksuväline on luovutettu sen käyttöön oikeudettomalle tai Asiakas on muutoin toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti tai on tahallaan tehnyt väärän ilmoituksen tai toiminut muuten petollisesti.

Palvelun käyttöä varten käytettävän mobiililaitteen kadotessa pelkkä operaattorin tarjoaman puhelinliittymän sulkeminen ei riitä turvaamaan palvelun sisältämiä tietoja tai ehkäisemään niiden väärinkäyttöä.

5. Voimassaolo, sulkeminen ja uusi maksuväline

Maksuväline on voimassa siihen merkityn voimassaoloajan. St1lla on oikeus sulkea Maksuväline välittömästi Asiakkaan pyynnöstä, tai kun Maksuvälineen voimassaolo tai sopimus on päättynyt, tai mikäli Maksuvälineen käytön turvallisuus on vaarantunut tai on syytä epäillä, että Maksuvälinettä käytetään oikeudettomasti tai vilpillisesti. St1 ilmoittaa Maksuvälineen sulkemisesta Asiakkaalle Itsepalvelukanavassa.

Uusi Maksuväline voidaan toimittaa postitse Asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Maksuvälineet ovat St1n omaisuutta ja ne on vaadittaessa välittömästi palautettava kahtia leikattuina St1lle.

6. Palveluun liitettyjä maksukortteja koskevat käyttöehdot

Asiakkaan Palveluun liitetyllä maksukortilla tekemiin maksuihin sovelletaan maksukortin myöntäneen luottolaitoksen tai muun liikkeellelaskijan maksukorttia koskevia sopimusehtoja.

IV Tili-ja luottoehdot

A) Tilin ehdot

1. Tilin käyttäminen

Tili on henkilökohtainen ja tilin käyttöoikeus on vain Asiakkaalla. Tiliin voidaan kuitenkin liittää Rinnakkaismaksuväline, jonka haltijaksi Asiakas voi määrittää toisen henkilön.

Asiakas luo käyttöönsä Pääsykoodin Itsepalvelukanavaan, jonka kautta Asiakas voi käyttää Tiliä ja saada tietoja tilitapahtumista.

Asiakas voi käyttää tiliä maksujen suorittamiseen, maksujen vastaanottamiseen, tilisiirtoihin ja käteisnostoihin St1:n kulloinkin tarjoamien palveluiden mukaisesti. Tiliä voidaan käyttää myös tiliin liitetyllä Maksuvälineellä ja verkkokaupassa Maksunapilla.

Asiakas voi siirtää tilille varoja toisesta pankista tai maksulaitoksesta ja St1:n kulloinkin palvelussa hyväksymiä maksuvälineitä käyttäen. Tilille voi ottaa vastaan rahansiirtoja ja maksuja niissä rajoissa kuin kulloinkin kuuluu palvelun ominaisuuksiin. Tilille ei voi tallettaa käteistä rahaa. Tili on tarkoitettu ensisijaisesti maksujen maksamiseen ja varojen siirtämiseen.

Asiakas voi käyttää tiliä vain siten, että tilillä olevien varojen tai tiliin liitetyn luoton määrä ei ylity. Mikäli Asiakas rikkoo edellä kerrottua velvoitetta muodostaa tilinylitys välittömästi erääntyvän saatavan St1:lle, ja Asiakkaalla on velvollisuus maksaa tilinylityksestä ja huomautuksista hinnaston mukainen maksu sekä saatavalle kertynyt viivästyskorko.

St1:llä on oikeus veloittaa yllämainitut maksut Asiakkaan Tililtä. Mikäli rikkomus tai tilinylitys on olennainen, on St1:llä oikeus estää tilin käyttö tai purkaa Asiakkaan sopimus välittömästi tai rajoittaa sopimukseen kuuluvien palveluiden käyttöä.

Asiakkaalla ei ole oikeutta pantata Tilillä olevia varoja.

2. Tiliote

St1 toimittaa Asiakkaalle maksu-ja tilitapahtumia koskevat tiedot sähköisellä tiliotteella Itsepalvelukanavassa tai postitse. Tiliote on maksutta Asiakkaan saatavilla ja tulostettavissa Itsepalvelukanavassa vähintään 13 kuukauden ajan. Muulla tavalla (postitse) lähetettävästä tiliotteesta peritään hinnastonmukainen maksu.

3. Tilin sulkeminen ja lopettaminen

Asiakkuuden päättyessä Asiakas voi saada tilillä olevat varat itselleen siten, että varat siirretään Asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille. Siirrosta peritään hinnaston mukainen maksu. Jos tili suljetaan tai lopetetaan, St1:llä on oikeus samalla sulkea myös tiliin liitetyt Maksuvälineet tai estää niiden käyttö.

B) Luoton ehdot

1. Luoton myöntäminen

St1 voi myöntää Asiakkaalle erillisessä luottoa koskevassa Luottosopimuksessa määritellyn suuruisen luoton liitettäväksi tiliin tai maksupalveluun. Asiakas valitsee luottorajan tai luoton määränEtäviestimellä tehtävässä tai muutoin St1:lle lähetettä vässä hakemuksessa. St1:n hyväksymä luottohakemus muodostaa Luottosopimuksen Asiakkaan ja St1:n välille.

Myönnetty luottoraja on Tililuottokohtainen ja Tililuottoon voi liittyä yksi tai useampia maksuvälineitä.Mikäli Asiakas on valinnut oston maksutavaksi Laskun, Asiakas saa maksulykkäystä sovitun maksuajan mukaisesti. Asiakas voi myös hakea Itsepalvelukanavassa Erämaksuluottoa sellaisen ostoksen rahoittamiseksi, jonka maksutavaksi Asiakas on alun perin valinnut Laskun. Erämaksuluoton määrä muodostuu aina kulloinkin luototettavien hyödykkeiden yhteissummasta sekä mahdollisista toimituskuluista eli oston kokonaishinnasta. St1 maksaa ostoa vastaavan luoton määrän kauppiaan tilille. Asiakas ei voi nostaa luottoa käyttöönsä eikä luotossa ole luottorajaa, joka vapautuisi Asiakkaan käyttöön suoritusten jälkeen. Luottosopimuksen kesto määritellään erämaksusopimuksessa.

Luotto tai maksuaika voidaan myöntää säännöllisiä tuloja saavalle täysi-ikäiselle, vakituisesti Suomessa asuvalle henkilölle, jolla on vakinainen asuinpaikka ja joka tunnetusti hoitaa rahaasiansa moitteettomasti ja jolla ei ole rekisteröityjä maksuhäiriömerkintöjä.

St1:llä on oikeus perustelematta olla myöntämättä luottoa tai maksuaikaa tai määrittää luoton määräksi Asiakkaan pyytämää luottoa pienempi määrä. St1 voi vaatia Asiakkaalta tietoja ennen luoton myöntämistä. Asiakkaalla, jolle on myönnetty luotto, on korostettu velvollisuus ilmoittaa St1:lle muutoksista Asiakkaan tietoihin tai varallisuusasemaan.

Asiakkaan kanssa samassa taloudessa asuvalle täysi-ikäiselle perheenjäsenelle tai muulle täysi-ikäiselle voidaan asiakkaan suostumuksella myöntää Tililuoton käyttöön oikeuttava rinnakkaiskorttitai Rinnakkaismaksuväline.

2. Korko ja muut maksut

Luoton korosta ja muista luottokustannuksista sovitaan Luottosopimuksessa. Tililuoton osalta laskutuskaudella tehdyt maksutapahtumat ovat korottomia eräpäivään asti, jonka jälkeen maksamattomalle velalle lasketaan Luottosopimuksen mukainen korko. Luoton korko alkaa kertyä, mikäli Asiakas ei maksa luottoa kokonaan viimeistään eräpäivänä. Se osa laskun loppusummasta, jota kortinhaltija ei maksa laskun eräpäivänä on korollista luottoa. Luotoksi voidaan kuitenkin siirtää enintään määrä, joka on myönnetyn luottorajan ja jo käytössä olevan korollisen luoton määrän erotus. Erämaksuluotosta veloitetaan Luottosopimuksen mukainen korko ostopäivästä lukien. Luottokorko lasketaan kuukausittain avoimelle pääomalle.

St1:llä on oikeus periä ja veloittaa Asiakkaalta kuukausierän/maksueränyhteydessä hinnaston mukaisia luoton käyttöön kuuluvia kuluja, palkkioita ja maksuja. Tällaisia maksuja ovat muun muassa avausmaksu, tilinhoitomaksu, korko, erä päivän muutoksesta perittävä maksu, tilinylitysmaksu, maksusuunnitelman tekemisestä perittävä maksu, Asiakkaan muuttuneen yhteystiedon hankkiminen, ilman viitettä tai laskussa pyydettyjä yksilöintitietoja maksetun laskun selvittelyyn ja kohdistamisesta aiheutuneet kulut, Asiakkaan pyynnöstä toimitettava korko- tai saldo-todistus, Muut kirjalliset selvityskulut ja lasku- ja tositejäljennökset. Yllämainitut kulut ja maksut veloitetaan kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti. Luoton korkoa ja maksuja koskevat tiedot ovat Asiakkaan saatavilla myös Itsepalvelukanavassa.

St1:llä on oikeus veloittaa korko ja maksut Asiakkaan Tililtä.

Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot ovat saatavilla osoitteessa: www.st1finance.fi.

2.1 Luottokoron määräytyminen

Erämaksuluoton vuotuinen korko, kuukausimaksu ja todellinen vuosikorko on eritelty Luottosopimuksessa.

Asiakas on velvollinen maksamaan käytössä olevalle korolliselle Tililuotolle korontarkistuspäivittäin määräytyvää vuotuista korkoa, joka muododostuu Luottosopimuksessa sovitusta viitekorosta ja marginaalista.

Viitekorkona käytetään Euribor-korkoa, joka julkaistaan osoitteessa www.suomenpankki.fi. Euribor-korko on euroalueen rahamarkkinoiden viitekorko, jonka arvon määräytyminen ja noteerauspäivät perustuvat kulloinkin voimassa olevaan kansainväliseen käytäntöön.

Luoton korko pysyy samana koronmääräytymisjakson ajan. Koronmääräytymisjakson pituus ilmenee viitekoron nimestä.

Viitekoron arvo tarkistetaan kolmen kuukauden välein siten, että se vastaa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun ensimmäisen pankkipäivän Suomen Pankin 3 kuukauden euribor-korkonoteerausta. Viitekoron arvon muuttuessa, muuttuu luoton korko yhtä paljon kuin viitekoron arvo. Mikäli korontarkistus osuu laskutuskauden keskelle, uusi korko astuu voimaan korontarkistusta seuraavan laskutuskauden alusta. Koron muutoksia sovelletaan välittömästi korontarkistuspäivinä ilman ennakkoilmoitusta. Pääkortinhaltijalle ilmoitetaan koronmääräytymisjakson korkoprosentti jälkikäteen kerran kuukaudessa toimitettavalla laskulla.

Korko lasketaan korottoman ajan päättymispäivän ja maksupäivän väliselle ajalle todellisten korkopäivien mukaan käyttäen jakajana lukua 365.

Jos viitekoron noteeraaminen lakkaa tai keskeytetään, luottoon sovellettava viitekorko määräytyy uudesta viitekorosta annettavan säädöksen taikka viranomaisen päätöksen tai ohjeen mukaisesti. Jos uudesta viitekorosta ei anneta säädöstä taikka viranomaisen päätöstä tai ohjetta, St1 ja Asiakas sopivat luottoon sovellettavasta uudesta viitekorosta. Jos St1 ja Asiakas eivät pääse sopimukseen uudesta viitekorosta ennen koronmääräytymisjakson päättymistä, luottoon sovellettavana viitekoron arvona käytetään edelleen ennen koronmääräytymisjakson päättymistä tähän luottoon sovellettua viitekoron arvoa. Jos St1 ja Asiakas eivät pääse sopimukseen uudesta viitekorosta kuuden (6) kuukauden kuluessa koronmääräytymisjakson päättymisestä, St1 määrittelee uuden viitekoron kuultuaan rahoitusyhtiöitä valvovia viranomaisia.

2.2 Todellinen vuosikorko

Luoton todellinen vuosikorko ilmoitetaan Luottosopimuksella. Todellinen vuosikorko on laskettu sopimuksen allekirjoitushetkellä olettaen, että luottoaika on yksi vuosi ja luotto on kokonaisuudessaan käytössä, luoton korko ja muut luottokustannukset pysyvät samoina koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 12 saman määräisenä eränä kuukauden välein.

2.3 Viivästyskorko

Erääntyneen maksun viivästyessä, velallinen on velvollinen maksamaan viivästyneelle määrälle vuotuista viivästyskorkoa eräpäivästä siihen päivään, jona maksu on St1:llä. Viivästyskorko on korkeampi seuraavista: a) luotosta sopimuksen mukaan perittävä korko tai b) korkolain tarkoittama viitekorko lisättynä seitsemällä (7) prosentilla.

3. Luotonmäärän muuttaminen

St1:llä on oikeus alentaa Asiakkaan luottorajaa tai poistaa luotto kokonaan ilmoittamalla tästä Asiakkaalle (2) kahta kuukautta ennen tai välittömästi, mikäli Asiakas rikkoo tätä sopimusta tai St1:llä on siihen painava syy, kuten Asiakkaan maksuhäiriö tai luottotietomerkinnän perusteella.

4. Luoton takaisinmaksu ja erityiset eräännyttämisperusteet

Tililuoton Maksuväline- ja muut tilitapahtumat sekä korollinen luotto, luotto- ja viivästyskorot ja muut käyttöehdoissa ja palveluhinnastoissa mainitut maksut laskutetaan euroina tilikohtaisesti kerran kuukaudessa. Laskun eräpäivä, minimilyhennys ja Erämaksuluoton maksuerät sovitaan osapuolten välillä Luottosopimuksessa. Mikäli Asiakas on valinnut oston maksutavaksi laskun, erääntyy se maksettavaksi kokonaisuudessaan sopimuksessa mainittuna eräpäivänä. Asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää Maksuvälineitä, mikäli erääntynyttä luottoa ei ole maksettu eräpäivänä.

Asiakkaalla on oikeus maksaa kuluitta sopimuksen mukaista kuukausierää /maksuerää suurempi määrä tai koko velka ennenaikaisesti takaisin. Asiakkaalla on lisäksi oikeus saada pyynnöstä ja maksutta Erämaksuluoton lyhennystaulukko milloin tahansa sopimussuhteen kestäessä.

St1 noudattaa asiakkaan sopimusrikkomusten seuraamusten osalta kuluttajansuojalain 7 luvun säännöksiä. St1:llä on oikeus eräännyttää koko luotto maksettavaksi tai alentaa myönnetyn luoton määrää, mikäli Asiakas on rikkonut osapuolten välistä sopimusta esimerkiksi jättämällä maksamatta erääntyneen luoton. St1 ilmoittaa luoton eräännyttämisestä ja luottorajan muutoksesta Asiakkaalle välittömästi sen tehtyään. St1:llä on oikeus irtisanoa käyttämätön luotto päättymään välittömästi.

5. Ilmoitus luottotietorekisteriin

St1:llä on henkilötietolain nojalla oikeus ilmoittaa sopimusten mukaisten maksujen laiminlyönti luottotietorekisteriin, mikäli se on kestänyt yli 60 päivää eikä ole johtunut Asiakkaan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta hänestä riippumattomasta seikasta.